Topplistan, nr 9!




Billy Talent by: Charles William Pelletier / Agence QMI
Benjamin Kowalewicz

Billy Talent, Pier Pressure 2007, Frihamnspiren Göteborg
Pier Pressure är/var en endagsfestival som arrangerades 2007 och 2010 på frihamnen i Götet. 2007 lyckades dom med riktigt bra bokningar, Billy Talent, My Chemical Romance, Mando Diao, Neverstore, CKY, Blindside, Less than Jake, The Sounds och Avril Lavigne var några av de som entrade någon av de tre scenerna på piren. Detta var nog första gången jag såg Billy Talent om jag inte missminner mig (har blivit ett antal ggr sen dess) och dom sålde in sig ganska bra med deras melodiska punkrock och dynamiska energiknippen till låtar. Benjamin Kowalewicz (sångaren) levererar alltid blod svett och tårar blandat med sjuka falsetter och det är alltid högsta nivå på deras spelningar vare sig det är 40 000 Tyskar i Scheeßel, en knökfull bananpir i Göteborg eller ett halvfullt Trägår'n i samma by. Men något med spelningen på piren stack ut mot de andra och det kan mycket väl vara att det var första gången jag såg dom och inte riktigt var beredd på vad som komma skulle. Kan ju säga att det kokade ganska bra i publikhavet när då nysläppta Fallen Leaves och Red Flag spelades. Har för mig att det var denna spelning då Benjamin kom in i en Toronto Maple Leafs-tröja med Mats Sundin på ryggen och underströk det alla redan visste, att alla Canadicker är hockeytokiga. Gitarristen Ian D'Sa är otroligt bra och man förvånas ofta att det bara är en gitarr som sjunger ut alla träffsäkra riff och solon, sen har han ju dessutom en helt underbar frisyr!
I vår släpper Billy Talent äntligen sitt nya album, jag ska se till att ni inte missar det! 



Red Flag, Rock Am Ring 2009









1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9. BILLY TALENT, Pier Pressure 2007, Frihamnspiren Göteborg
10. GRAVEYARD, Mejeriet 2011, Lund
11. THE STROKES, Hurricane festival 2010, Scheeßel, Tyskland
12. HARDCORE SUPERSTAR, Peace and Love 2008, Borlänge
13. BEATSTEAKS, Hurricane festival 2008, Scheeßel, Tyskland
14. THE GASLIGHT ANTHEM, Hurricane festival 2010, Scheeßel, Tyskland
15WHITE LIES, Hurricane festival 2010, Scheeßel, Tyskland

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0